Witaj w drugiej części artykułu poświęconego omówieniu 10 czynników, które mają największy wpływ na ostateczny efekt działań SEO. Oto ich druga połowa (pierwszą możesz znaleźć w poprzednim artykule).

6. Unikaj powielonych treści

Czy zdarzyło Ci się kopiować treść 1:1? A może otwierasz sklep lub inną witrynę i planujesz w ten sposób zaoszczędzić czas? Nie rób tego jeśli chcesz zadbać o dobrą pozycję Twojej strony.

Tak jak już pisaliśmy w punkcie 2, Google oczekuje unikalnych i użytecznych treści. Oznacza to, że nie można kopiować tekstów z internetu. Powiedzmy, że znalazłeś opis podobnego produktu do własnego i wydaje się być unikalny. Prawdopodobnie jego 100-procentowa lub częściowa kopia znajduje się na dziesiątkach innych witryn. Nie będziesz się wyróżniał kopiując go, a Google znacznie obniży Twoją pozycję.

Kopiowanie to bardzo częste zjawisko. Można to łatwo zweryfikować, wklejając treść do wyszukiwarki Google. Jeśli występuje na innych stronach, skopiowana treść pojawi się w meta opisach z pogrubioną czcionką. Dokładnie tak, jak na poniższym przykładzie.

Alternatywa?

Pisz własne teksty. Warto zainwestować i zrobić to mądrze, posiłkując się tym co znajdziesz w sieci, ale nie kopiując. Zwróć też również uwagę na to, żeby nie powielać treści wewnątrz własnego sklepu. Aby mieć pewność, że Google Cię o to nie posądzi, stosuj linki kanoniczne. Więcej o nich przeczytasz tutaj.

7. Adresy URL

Adresy URL to zwyczajnie adresy stron widoczne w pasku adresu przeglądarki i wynikach wyszukiwania, na przykład:

https://premiumads.pl/co-robimy-najlepiej/pozycjonowanie/.

Obecnie większość właścicieli witryn stosuje się do polityki tworzenia “przyjaznych adresów URL”. Jaka jest różnica pomiędzy “przyjaznym”, a “nieprzyjaznym” adresem?

Przyjazny 🙂 www.premiumads.pl/serwus/

Nieprzyjazny 🙁 www.premiumads.pl/kjh453h$#$%v$%#$G%-15jg

Weźmy na przykład adres: https://premiumads.pl/serwus/

Składa się z:

  • https – nazwa protokołu
  • www – nazwa usługi internetowej
  • premiumads – domena
  • pl – rozszerzenie
  • serwus – ścieżka

Przechodząc ze strony do kolejnych podstron, do adresu dodawane są kolejne znaki, co nazywamy ścieżką URL. Ta właśnie ścieżka powinna być “przyjazna”, to znaczy posiadać następujące składniki:

  • Słowa tworzące logiczną całość,
  • Kluczowe frazy (w granicach rozsądku bo Google może nałożyć karę za spam),
  • Prosta struktura katalogów, czyli możliwie krótkie i intuicyjne ścieżki,
  • Słowa oddzielone myślnikami.

Ponadto nie należy wykorzystywać polskich znaków i wielkich liter, a także wyeliminować wszelkie zbędne składniki. Korzyści z optymalizacji adresów URL być może nie będą spektakularne, ale z pewnością przyczynią się do wyższej pozycji Twojej strony, jak i również przejrzystości, którą docenią Twoi potencjalni klienci.

8. Rich snippets

Rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone, pomogą Ci zwiększyć liczbę odwiedzin Twojej witryny (klikalność), a co za tym idzie – pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie. Znajdują się obok tagów tytułowych i meta opisów, a więc na liście wyszukiwania Google. Treść rich snippets może zawierać informacje dotyczące produktów: cenę, dostępność lub stan, a także inne dane: opinie klientów, średnie oceny albo datę wydarzenia.

Technicznie, rich snippets zbudowane są z danych strukturalnych. Są to specjalne znaczniki, które pozwalają robotom Google zrozumieć, co znajduje się na stronie internetowej. Rich snippets muszą być więc napisane tak, że zrozumieją je zarówno ludzie, jak i wyszukiwarka.

Dla kogo?

Rich snippets najbardziej rekomendowane są sklepom internetowym. Pojawiające się w wyszukiwarce Google opinie przyciągają wzrok klientów i sprawiają, że klienci często “klikają”. Po implementacji, wyniki pojawiają się bardzo szybko – jest to kwestia kilku dni. Aby mieć większą pewność co do efektów, warto przetestować Snippety tutaj.

9. Linki przychodzące (offsite)

Linki przychodzące to odnośniki, które przekierowują użytkowników bezpośrednio na Twoją domenę. Jest to offsite i jednocześnie jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania stron. Jeżeli dobrze to zrobisz, może przynieść Ci dużo korzyści. Trzeba jednak uważać, bo linkując witrynę w nieodpowiednich miejscach możesz wyrządzić więcej szkody, niż pożytku. Dwa poniższe przykłady pomogą Ci zobrazować istotę linkowania zewnętrznego.

Przykład 1 (poprawne pozycjonowanie)

Wyobraź sobie, że idziesz przez miasto. Najpierw widzisz baner firmy sprzedającej odzież, który przykuwa Twoją uwagę. Potem wchodzisz do ulubionej kawiarni i dostrzegasz ulotki tej samej firmy. Teraz myślisz o niej, bo sprzedaje produkt, który akurat kilka dni temu chciałeś kupić. Następnego dnia na imprezie u znajomego ktoś poleca tę właśnie markę. Co robisz? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainteresujesz się zakupem.

Przykład 2 (niepoprawne pozycjonowanie)

Jedziesz autem do innego miasta i po drodze mijasz duży baner firmy reklamującej materiały biurowe, ale słabo go widać. Za jakiś czas kolejny, w równie mało widocznym miejscu. Nawet jeżeli to przedsiębiorstwo produkuje dobrej jakości produkty, ma niewielkie szanse na rozwój. Powinno reklamować się w miejscach, w których przebywają potencjalni klienci.

Jeżeli linki do Twojej witryny znajdują się w odpowiednich miejscach (znanych, odwiedzanych i renomowanych witrynach), będzie to pozytywnie wpływało na pozycjonowanie strony. Jeżeli będą to witryny tematycznie zbliżone do Twojej strony – efekty będą rewelacyjne. Google bacznie obserwuje Twoje działania. Niewątpliwie doceni Twój wysiłek.

Zamieszczanie dużych ilości linków do Twojej strony w miejscach mało popularnych (sztucznie wykreowanych) jest sprzeczne z polityką Google. Gdy linki pojawiają się i znikają, istnieje duże ryzyko, że dostaniesz bana (filtr), on z kolei znacząco obniży Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Wniosek jest prosty. Celem jest dążenie do uzyskania JAKOŚCI, a nie ILOŚCI.

Nasuwa się więc pytanie: Gdzie zamieścić linki przekierowujące? Poniżej przykłady:

  • Katalogi stron – są to serwisy, na których można znaleźć informacje o różnych witrynach: krótki opis, słowa kluczowe i linki przychodzące. Takich katalogów jest bardzo wiele. Można znaleźć płatne i darmowe, mono- i wielotematyczne, znane i te mniej rozpoznawalne.
  • Serwisy presell pages – znajdują się w nich krótkie artykuły i wpisy blogowe, a także linki przychodzące. Celem jest otoczenie linków unikalną treścią. Większość takich serwisów jest “opuszczona”, ale odnajdziemy też skrupulatnie moderowane.
  • Zaplecza pozycjonerskie – bardziej zaawansowane źródło linków w postaci specjalnie stworzonej strony, podobnej tematycznie do właściwej. Istotne jest, aby treść była ciekawa i szczegółowa. Można ją stworzyć samemu lub zlecić profesjonalistom.
  • System wymiany linków – na polskim rynku istnieje kilka firm, które umożliwiają podpięcie się pod system wymiany linków. Działa to na zasadzie specjalnego skryptu, dzięki któremu na jednej stronie wyświetlają się linki przekierowujące.
  • Pozycja na innej witrynie – często najbardziej wartościowym i korzystnym rozwiązaniem będzie po prostu zakup odnośników na innych stronach w internecie, tak jak kupuje się reklamy.
  • Social media – coraz większe znaczenie ma umieszczanie linków na portalach społecznościowych, w komentarzach czy na profilach, jednak głównie zwiększa to ruch na stronie, nie samą pozycję w wyszukiwarce.

Co dalej? Analiza linków przychodzących.

Samo zamieszczenie linków w odpowiednich miejscach to nie koniec. Niezbędna jest systematyczna analiza linków przychodzących. Powinien być to święty obowiązek każdej osoby zajmującej się SEO w danej firmie. Dlaczego? Co dzięki temu zyskujesz?

  • Dowiesz się, gdzie konkurencja zamieszcza linki przekierowujące. Wybierając danego konkurenta do porównania, możesz sprawdzić ilość linków przychodzących oraz ich jakość i pochodzenie. Te informacje pozwolą Ci podjąć odpowiednie, przemyślane kroki.
  • Sprawdzisz co jest skuteczne, a co nie. Algorytmy wyszukiwarek cały czas się zmieniają i trzeba na bieżąco aktualizować wiedzę. Podstawowym narzędziem do pozyskania danych dotyczących źródeł linków przychodzących jest Google Search Console, ale takich narzędzi jest znacznie więcej, m.in. Senuto, Ahrefs i inne.
  • Powinieneś dbać o odpowiedni wizerunek swojej marki, a niedziałające lub wręcz szkodliwe linki mogą ukazywać ją w złym świetle. Zdarza się, że konkurencja prowadzi działania mające na celu zepsucie Twojej reputacji zarówno przed Twoimi klientami, jak i w oczach Google. Kontrolując linki przychodzące, możesz temu zapobiec.
  • Upewnisz się czy linki mają naturalny profil, tzn. użytkownik czegoś szuka i jest przekierowany do adekwatnej tematycznie witryny. Dzięki temu możemy osiągnąć pozycjonowanie naturalne, które jest lepiej punktowane przez algorytm wyszukiwarki, a poza tym częściej “klikane” przez potencjalnego klienta (bo wyglądają przyjaźniej).

10. Pozycjonowanie w Google Maps

Pozycjonowanie Google Maps to sposób skierowany do tych, którzy prowadzą swoją działalność i lokalnie. To prosta i skuteczna metoda, którą można łatwo wprowadzić w życie. Google Maps jest jednym z najchętniej i najczęściej wykorzystywanych narzędzi, jakie zostały stworzone przez Google. Korzystają z niego miliony użytkowników, a więc potencjał automatycznie jest ogromny.

Pozycjonowanie Google Maps – przykład

Wyobraź sobie, że jesteś ze swoją drugą połówką na wczasach za granicą, w Paryżu. Zwiedzacie miasto, mijają godziny i zrobiliście się głodni. Nie macie pojęcia gdzie zjeść obiad. Możecie wejść do przypadkowej restauracji, ale w Paryżu jesteście po raz pierwszy i chcecie, aby to było coś specjalnego. Nie macie tu znajomych. W takiej sytuacji, jednym z pierwszych miejsc poszukiwania pomocy jest internet. Wyniki z Google Maps wyświetlają się na górze. Jest to świetne narzędzie, przede wszystkim dlatego, że pokazuje lokalizację i opinie, a także godziny otwarcia i słowa klucze.

Chyba każdy wie czym jest Google Maps, a to niewątpliwy znak, że każda działalność z fizycznym punktem powinna być tam obecna. Tak jak zademonstrowaliśmy na powyższym przykładzie, pokazując w Mapach Google swoją firmę, dajesz szansę klientowi (potencjalnie z całego świata) na odnalezienie Twojego biznesu, jednocześnie budując silną pozycję witryny w internecie. W efekcie masz kolejny element wpływający na pozycjonowanie firmy w Google.

Podsumowanie

Pozycjonowanie sklepów z pewnością nie należy do rzeczy prostych. Będziesz potrzebował dużej dawki wiedzy i nie mało czasu żeby osiągnąć sukces. Koszty pozycjonowania strony to również element, który musisz wziąć pod uwagę. Jeżeli nie zajmujesz się na co dzień SEO, być może skorzystasz z profesjonalnej pomocy np. agencji marketingowej. Wynagrodzenie specjalistów w tej dziedzinie może być wyliczone na podstawie wykonanej pracy, bądź za efekt. Często jest to połączenie tych dwóch wariantów, czyli pozycjonowanie za efekt + podstawa wynagrodzenia.

W związku z tym, że marketing jest bardzo szerokim pojęciem, należy uważać na agencje, w których jeden “specjalista” zajmuje się wszystkim. Tanie pozycjonowanie raczej nie będzie skuteczne, nie na dłuższą metę. Pozycjonowanie stron (a przede wszystkim sklepów) wymaga wiedzy, doświadczenia i czasu.

Autor: Kosma Wilk

Specjalizuje się w działaniach content marketingowych i tworzeniu wyrazistych marek. Od zera rozwinął markę Boxit i przez 3 lata prowadził własną fundację. Ma doświadczenie w pisaniu przekonujących i angażujących treści. Do każdego zadania podchodzi strategicznie, w oparciu o najnowsze trendy. Wierzy, że skuteczny marketing polega na zrozumieniu istoty funkcjonowania biznesu i wychodzeniu poza utarte schematy.

Jak oceniasz mój artykuł?

Przeczytaj powiązane artykuły

Spójrz w oczy naszej ofercie marketingowej… To nie zobowiązuje.

Zobacz dokładnie, co możemy dla Ciebie zrobić, ile za to zapłacisz i dlaczego Twoi konkurenci mają poważne kłopoty.

Wypełnij formularz, aby dowiedzieć się więcej.

“Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona.”

Albert Einstein

    Maciej Wiśniewski

    właściciel Premiumads
    +48 691-691-041
    serwus@premiumads.pl
    Dziękuję! Skontaktuję się z Tobą. Zazwyczaj zajmuje to nam 1 dzień roboczy.
    Twoja wiadomość nie została wysłała.