Od maja 2022 r. właściciele stron internetowych mają do czynienia z tak zwaną „zgodą użytkowników”. Co to oznacza w praktyce dla Twojej strony internetowej i stosowanej polityce cookies?
Co to jest Consent Mode?
Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody w witrynach oznacza, że reklamodawcy muszą otrzymać odpowiednią zgodę od użytkowników z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Wielkiej Brytanii, żeby korzystać z plików cookie lub (w przypadku remarketingu) danych osobowych w reklamach spersonalizowanych.
Oznacza to, że użytkownik wchodząc na Twoją stronę może, ale nie musi zgodzić się na zbieranie danych o jego działaniach w witrynie za pomocą cookies. Bez świadomej zgody konsumenta Google nie zezwala więc na korzystanie z funkcji Google Ads takich jak remarketing czy śledzenie konwersji.
Jest to zatem swoisty kompromis pomiędzy możliwością gromadzenia cennych informacji marketingowych o odbiorcach przez reklamodawców, a prawa do prywatności oraz ochrony danych osobowych konsumentów.
Czy zmiana polityki cookies na stronie jest konieczna?
Jeśli w swoich działaniach marketingowych używasz następujących narzędzi: Google Ads lub Google Analytics i dzięki nim gromadzisz dane o użytkownikach to Twoim obowiązkiem jest umożliwienie konsumentom decydowania o wyborze zapisywanych danych za pomocą plików cookies.
Zmiany te obowiązują reklamodawców od 11 maja 2022 r., a brak wdrożenia trybu zgody może skutkować zawieszeniem konta.
Warto mieć jednak na uwadze, że mimo groźnie brzmiących konsekwencji naruszenie zasad nie skutkuje natychmiastowym zawieszeniem konta. Google w takich sytuacjach wysyła wcześniej wiadomość mailem z ostrzeżeniem. Odbywa się to co najmniej 7 dni przed zawieszeniem konta.
Nie zmienia to jednak faktu, że zalecamy unikanie sytuacji stresujących i sugerujemy jak najszybsze wdrożenie rozwiązań zgodnych z obowiązującymi zasadami.
Na mojej stronie jest pasek z informacją o plikach cookies, czy jest to wystarczy?
Jeśli na Twojej stronie umieszczona jest informacja o plikach cookies w sposób podobny do tej, którą widać w prawym dolnym na stronie PKP Intercity:
to jest to tzw. pasek “starego typu” i niestety nie jest to wystarczające. Baner w takiej postaci nie daje użytkownikowi żadnego wyboru, a jedynie informuje go o używaniu cookies. Użytkownik musi wyrazić zgodę na gromadzenie ciasteczek lub odrzucić możliwość ich zbierania.
W przypadku aktualnych wytycznych dotyczących trybu uzyskiwania zgody kluczowa jest nie tylko widoczność baneru na stronie z opcją akceptacji i odrzucenia, ale również jego konfiguracja na przykład za pomocą Google Tag Managera.
W praktyce przy pierwszym kontakcie użytkownika ze stroną reklamodawcy tagi Google Ads i Google Analytics 4 powinny być wyłączone. Ich aktywacja powinna nastąpić w momencie akceptacji plików cookies, zaś jeśli użytkownik odrzuci zgodę to tagi powinny pozostać nieaktywne. Jak jest w przypadku przywołanej już strony PKP Intercity?
Tagi Google Ads i Analytics (Universal Analytics i GA4) są aktywne podczas wizyty na stronie.
Na rynku powstało wiele narzędzi do zarządzania zgodą użytkownika, a niektóre z nich są rekomendowane przez Google. Jednym z nich jest Cookiebot, którego zaletami są prostota i możliwość szybkiego wdrożenia za pomocą Google Tag Managera na praktycznie każdą stronę internetową. Oczywiście dla platformy WordPress również pojawiły się już pierwsze dedykowane wtyczki zgodne z trybem uzyskania zgody. Pełną listę narzędzi wraz z porównaniem przedstawiliśmy w kolejnym artykule.
Ostatnia rzecz, warto regularnie zaglądać na oficjalne komunikaty Google, gdzie znajdują się najświeższe wytyczne dla reklamodawców.
Wdrożenie Consent Mode na Twojej stronie
Prześlij do nas informacje o swojej domenie, a my zaproponujemy najkorzystniejsze dla Ciebie rozwiązanie. Przejdź na Google Analitycs 4.
Autor: Zuzanna
Jak oceniasz mój artykuł?
Przeczytaj powiązane artykuły
Spójrz w oczy naszej ofercie marketingowej… To nie zobowiązuje.
Zobacz dokładnie, co możemy dla Ciebie zrobić, ile za to zapłacisz i dlaczego Twoi konkurenci mają poważne kłopoty.
Wypełnij formularz, aby dowiedzieć się więcej.
Avinash Kaushik