Od maja 2022 r. właściciele stron internetowych mają do czynienia z tak zwaną „zgodą użytkowników”. Co to oznacza w praktyce dla Twojej strony internetowej i stosowanej polityce cookies?

Co to jest Consent Mode?

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody w witrynach oznacza, że reklamodawcy muszą otrzymać odpowiednią zgodę od użytkowników z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Wielkiej Brytanii, żeby korzystać z plików cookie lub (w przypadku remarketingu) danych osobowych w reklamach spersonalizowanych.

Oznacza to, że użytkownik wchodząc na Twoją stronę może, ale nie musi zgodzić się na zbieranie danych o jego działaniach w witrynie za pomocą cookies. Bez świadomej zgody konsumenta Google nie zezwala więc na korzystanie z funkcji Google Ads takich jak remarketing czy śledzenie konwersji.

Jest to zatem swoisty kompromis pomiędzy możliwością gromadzenia cennych informacji marketingowych o odbiorcach przez reklamodawców, a prawa do prywatności oraz ochrony danych osobowych konsumentów.

Czy zmiana polityki cookies na stronie jest konieczna?

Jeśli w swoich działaniach marketingowych używasz następujących narzędzi: Google Ads lub Google Analytics i dzięki nim gromadzisz dane o użytkownikach to Twoim obowiązkiem jest umożliwienie konsumentom decydowania o wyborze zapisywanych danych za pomocą plików cookies.

Zmiany te obowiązują reklamodawców od 11 maja 2022 r., a brak wdrożenia trybu zgody może skutkować zawieszeniem konta.

Warto mieć jednak na uwadze, że mimo groźnie brzmiących konsekwencji naruszenie zasad nie skutkuje natychmiastowym zawieszeniem konta. Google w takich sytuacjach wysyła wcześniej wiadomość mailem z ostrzeżeniem. Odbywa się to co najmniej 7 dni przed zawieszeniem konta.

Nie zmienia to jednak faktu, że zalecamy unikanie sytuacji stresujących i sugerujemy jak najszybsze wdrożenie rozwiązań zgodnych z obowiązującymi zasadami.

Na mojej stronie jest pasek z informacją o plikach cookies, czy jest to wystarczy?

Jeśli na Twojej stronie umieszczona jest informacja o plikach cookies w sposób podobny do tej, którą widać w prawym dolnym na stronie PKP Intercity:

Stary baner cookie na witrynie

to jest to tzw. pasek “starego typu” i niestety nie jest to wystarczające. Baner w takiej postaci nie daje użytkownikowi żadnego wyboru, a jedynie informuje go o używaniu cookies. Użytkownik musi wyrazić zgodę na gromadzenie ciasteczek lub odrzucić możliwość ich zbierania.

W przypadku aktualnych wytycznych dotyczących trybu uzyskiwania zgody kluczowa jest nie tylko widoczność baneru na stronie z opcją akceptacji i odrzucenia, ale również jego konfiguracja na przykład za pomocą Google Tag Managera.

W praktyce przy pierwszym kontakcie użytkownika ze stroną reklamodawcy tagi Google Ads i Google Analytics 4 powinny być wyłączone. Ich aktywacja powinna nastąpić w momencie akceptacji plików cookies, zaś jeśli użytkownik odrzuci zgodę to tagi powinny pozostać nieaktywne. Jak jest w przypadku przywołanej już strony PKP Intercity?

Tagi Google Ads i Analytics (Universal Analytics i GA4) są aktywne podczas wizyty na stronie.

Tagi kodów śledzenia Google Ads i Analytics

Wtyczka do przeglądarki Tag Assisant pokazuje działanie tagów Google.

Na rynku powstało wiele narzędzi do zarządzania zgodą użytkownika, a niektóre z nich są rekomendowane przez Google. Jednym z nich jest Cookiebot, którego zaletami są prostota i możliwość szybkiego wdrożenia za pomocą Google Tag Managera na praktycznie każdą stronę internetową. Oczywiście dla platformy WordPress również pojawiły się już pierwsze dedykowane wtyczki zgodne z trybem uzyskania zgody. Pełną listę narzędzi wraz z porównaniem przedstawiliśmy w kolejnym artykule.

Ostatnia rzecz, warto regularnie zaglądać na oficjalne komunikaty Google, gdzie znajdują się najświeższe wytyczne dla reklamodawców.

Wdrożenie Consent Mode na Twojej stronie

Prześlij do nas informacje o swojej domenie, a my zaproponujemy najkorzystniejsze dla Ciebie rozwiązanie. Przejdź na Google Analitycs 4.

5/5 - 4 głosów

Autor: Zuzanna

Jak oceniasz mój artykuł?

5/5 - 4 głosów

Spójrz w oczy naszej ofercie marketingowej… To nie zobowiązuje.

Zobacz dokładnie, co możemy dla Ciebie zrobić, ile za to zapłacisz i dlaczego Twoi konkurenci mają poważne kłopoty.

Wypełnij formularz, aby dowiedzieć się więcej.

“Zaprzestać reklamy by oszczędzić pieniądze to jak zepsuć zegar by zatrzymać czas.”

Thomas Jefferson przypisywane też Henry’emu Fordowi

    Maciej Wiśniewski

    właściciel Premiumads