KORONAWIRUS, GOSPODARKA I SPRZEDAŻ ONLINE

koronawisus skuteczna sprzedaż online

Branża e-commerce rozwija się od wielu lat, aktywnie wchłaniając coraz to więcej handlu stacjonarnego i przekształcając go w zakupy online. Przyczyn rosnącego trendu sprzedaży towarów i usług przez internet jest wiele: atrakcyjne zarobki, globalne zasięgi, czy też narzędzia online ułatwiające pracę. Jest to jedynie kilka przykładów w oceanie możliwości, jakie daje sieć internetowa. Teraz, wraz z rozpoczęciem roku 2020 pojawia się nowe zagrożenie, zwane COVID-19. Czy wpłynie na branżę e-commerce?

ZAGROŻENIE, CZY OKAZJA? ZALEŻY DLA KOGO

Koronawirus zapoczątkował od pewnego czasu zapowiadany już światowy kryzys gospodarczy 2020. Wielu analityków twierdzi, że jego skala przewyższy wszystkie kryzysy z ostatnich kilkudziesięciu lat i porównuje obecną sytuację do globalnej recesji gospodarczej z 1930 roku. Nastąpiły gwałtowne spadki indeksów giełdowych, spadki popytu, zatrzymanie pracowników w domach i więcej destrukcyjnych dla ekonomii czynników. Niektóre branże, takie jak turystyka, wydarzenia, transport zatrzymały się całkowicie.

Jednak nie wszystkie obszary odnoszą straty. Spora część handlu online świetnie sobie radzi, a wręcz odnotowuje wzrosty sprzedaży. Jak to się dzieje?

SPRZEDAŻ ONLINE ROŚNIE

Większość firm odnotowuje spadki, ale niektóre wykorzystują sytuację i znajdują “lukę”, którą zapełniają swoimi produktami. Jeżeli chodzi o sprzedaż online, największy przyrost zamówień występuje w takich kategoriach produktów jak: artykuły spożywcze (wzrost zamówień na poziomie 239%), zdrowie i uroda (apteki, drogerie online – 138% więcej zamówień) oraz elektronika i art. dziecięce. Dużym zainteresowaniem cieszy się też branża upominkowa i sprzedająca książki oraz multimedia.

Bardzo dobrze radzą sobie produkty i usługi, które ułatwiają pracę mobilną i urozmaicają życie w czasie kwarantanny (na przykład dostawcy seriali i filmów online). W sytuacji odnajdują się także firmy kurierskie i paczkomaty, które mają zwiększone zapotrzebowanie na usługi przesyłkowe.

Zacznijmy od początku. Ogromne wzrosty w branży spożywczej spowodowane były strachem przed zamknięciem sklepów. Naturalną reakcją było zaopatrzenie się w większe ilości pożywienia. Podobnym przypadkiem towaru gwałtownie wykupywanego był papier toaletowy, który w mgnienia oku znikał z półek sklepowych (co jeszcze bardziej zaostrzało natychmiastową chęć jego posiadania). Panika zakupowa opadła, a razem z nią wzmożony popyt na te produkty.

Obecne wzrosty zakupów online w takich branżach, jak zdrowie i uroda, elektronika, czy książki i multimedia to efekt znacznego ograniczenia możliwości wychodzenia z domu. Ludzie po prostu szukają możliwości funkcjonowania zdalnego, a jednym z najprostszych rozwiązań (bądź środkiem do celu) jest internet.

Wniosek jest prosty: Jeżeli prowadzisz firmę i chcesz ją utrzymać, musisz znaleźć odpowiedni produkt/usługę i kanał sprzedażowy. Być może w Twoim przypadku także istnieje możliwość przeistoczenia aktualnie oferowanego przez firmę produktu w coś, co będzie się sprzedawało. Wykonaj odpowiednie działania i znajdź rozwiązanie szyte na miarę obecnych zmian!

CASE STUDY PREMIUMADS – WYNIKI MARZEC 2020

Premiumads to agencja reklamowa, które specjalizuje się w marketingu internetowym, między innymi realizując kampanie Google Ads. Przedstawione poniżej trzy przykłady ukazują, jak niektóre branże doskonale radzą sobie sprzedając produkty przez internet w okresie trwania koronawirusa. Porównane zostały ostatnie miesiące realizowania kampanii Google Ads: 24.01-29.02.2020 oraz  01.03-06.04.2020. W każdej z tych trzech firm wystąpiły wzrosty. Wyniki są następujące:

Pierwszym przykładem jest sklep wielobranżowy, dla którego zrealizowana została kampania na latarki i podobne. Okazało się to strzałem w dziesiątkę i w rezultacie sprzedaż skoczyła bardzo mocno w górę. Wzrosty w marcu 2020:

0%
Wzrost współczynnika konwersji
0%
Wzrost ilości transakcji
0%
Wzrost przychodów

Drugim przykładem jest firma sprzedająca torby, plecaki, wózki na zakupy itd. Okazuje się, że dobrze przygotowana kampania w marcu 2020 dała świetne rezultaty. Wyniki poniżej:

0%
Wzrost przychodu
0%
Wzrost współczynnika konwersji
0%
Wzrost ilości transakcji

Trzecim przykładem jest duża firma z branży elektronicznej, której miesięczne obroty liczone są w setkach tysięcy złotych. Nawet kilku-kilkunastoprocentowe wzrosty są dużym sukcesem i dają miarodajne zyski. Wzrosty w marcu 2020:

0%
Wzrost ilości transakcji
0%
Wzrost współczynnika konwersji
0%
Wzrost przychodów

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i Twoja sprzedaż spadła (być może drastycznie) – nie łam się. Prawdopodobnie jest rozwiązanie, które trzeba po prostu odnaleźć. Nawet jeżeli Twój produkt, czy usługa nie da takiego wzrostu, jak na powyższych przykładach to być może zmiany pozwolą “przeczekać” okres koronawirusa. Zgłoś się do agencji Premiumads i wspólnie stwórzmy kampanię reklamową w internecie. Niech Twój biznes zacznie ponownie przynosić wymierne, satysfakcjonujące Cię rezultaty.

Kacper New Business Specialist

Porozmawiajmy o reklamie w Google