Poznaj rewolucyjny Google Analytics 4! Wykorzystujesz narzędzia Google w swoim zawodzie? A może masz z nimi regularną styczność? Jeśli tak, to na pewno wiesz, jak często wprowadzane są zmiany, modyfikacje i różnego rodzaju transformacje. Niejednego przyprawiły o mdłości. Jednak wygląda na to, że GA4 to coś więcej, niż “rutynowa aktualizacja”. Czy można ją nazwać korzystną i przełomową?

Zdania są podzielone. Nic dziwnego, tak zwykle to bywa zaraz po premierze nowych produktów. Sprawy nie ułatwia fakt, że nowy GA4 bardzo wyróżnia się na tle starego Analyticsa. Tak naprawdę, pracownicy Google wręczyli nam całkowicie nowe narzędzie. Wszystko przebiega w nim inaczej – instalacja na stronie, konfiguracja, sposób korzystania i zakres funkcji. Jak to możliwe?

Krótka historia Google Analytics

Aby zrozumieć istotę zmian, które zaszły w Analyticsie po aktualizacji do GA4, warto poznać jego historię. Przede wszystkim, każda wersja funkcjonowała na innym “silniku”. Co ciekawe, pierwotnie nie był to “silnik” stworzony przez zespół Google, a zakupiony od zewnętrznej firmy o nazwie Urchin. Oto według nas najważniejsze kamienie milowe GA (choć łącznie istotnych zmian było znacznie więcej):

  • W 2005 roku Google kupiło firmę Urchin, a pracownicy Google przeprojektowali ich produkt o nazwie “Measure Map”, wskutek czego powstała pierwsza wersja Google Analytics,
  • W kwietniu 2011 roku światło dzienne ujrzała zaktualizowana wersja kodu analitycznego, nazwana asynchronicznym kodem śledzenia, a rok potem pojawiła się 2 wersja GA, nazwana Universal Analytics. Dzięki niej można było jeszcze efektywniej analizować działania użytkowników,
  • W 2016 roku zadebiutowała płatna wersja Google Analytics 360, która otworzyła szerokie możliwości m. in. w śledzeniu zwrotu z inwestycji i odblokowała nowe wskaźniki marketingowe,
  • W 2017 roku użytkownicy mogli wypróbować Global Site Tag, nazywane też Google Analytics 3. To narzędzie zapewniło lepszą kontrolę, ułatwiło wdrażanie, a także pozwoliło korzystać z najnowszych funkcji śledzenia oraz integracji,
  • W 2020 roku nastał czas Google Analytics 4, o którym przeczytasz poniżej.

Główny wniosek: Z biegiem czasu eksperci korzystający z Analyticsa mogli coraz wnikliwiej i skuteczniej śledzić działania użytkowników. Dowiadywać się, które grupy odbiorców najlepiej konwertują. Przeprowadzać remarketing. Dzięki temu późniejsze reklamy dawały coraz to lepsze efekty.

Google Analytics 4, czyli nowe podejście do zbierania danych

Google Analytics 4, to nic innego jak nowa wersja dobrze nam znanego Universal Analytics. Jednak różni się ona znacząco od swojego starszego kolegi. Zmiany możemy dostrzec w samym wyglądzie panelu czy też sposobie raportowania danych. Jednak to nie wszystko. Nowe Google Analytics różni się przede wszystkim podejściem do zbierania danych. We wcześniejszej generacji nie było możliwości zbierania danych o użytkowniku, jeśli ten w czasie realizacji celu korzystał z przeglądarki oraz z aplikacji mobilnej. Nowe rozwiązanie pozwoliło to zmienić i połączyć świat WEB i APP.

Dlaczego zdecydowano się na ten krok? Aby odpowiedzieć na to pytanie wystarczy przyjrzeć się użytkownikom witryn, którzy coraz częściej korzystają zarówno z komputerów jak i z telefonów komórkowych, które mają pod ręką. Użytkownicy przed podjęciem decyzji przeciętnie odwiedzają stronę kilkukrotnie i najczęściej robią to z różnych źródeł ruchu. Analizowanie tak zebranych danych było bardzo utrudnione, jednak Google Analytics 4 zaczął rozwiązywać ten problem i skupia się na zarządzaniu całościową relacją z użytkownikami.

Wygląd panelu i sposoby raportowania

Google Analytics 4 znacząco różni się samym wyglądem i sposobem raportowania danych. Na próżno w nowym panelu szukać takich podsumowań jak odbiorcy czy zachowanie. W nowej generacji raporty zostały ułożone wokół relacji z użytkownikiem. Możemy tutaj wyróżnić dane takie jak pozyskanie, zaangażowanie, generowane przychody czy też utrzymanie. Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że nowa wersja Google Analytics oferuje użytkownikom mniej danych, jednak mówiąc o sposobie raportowania w Google Analytics 4 należy wspomnieć, że skupia się ona głównie na tworzenie indywidualnych raportów w zależności potrzeb. Kreator tworzenia spersonalizowanych danych znajduję się w zakładce Analiza, z której możemy wybrać gotowe szablony czy też stworzyć raport od podstaw z dostępnych wymiarów i metryk.

Wdrażanie Google Analytics 4

Wdrażając Google Analytics 4 najważniejsze jest zapamiętanie, aby stworzyć osobny strumień danych dla strony w przeglądarce oraz dla aplikacji. Oczywiście jeśli nasza strona internetowa nie posiada dedykowanej aplikacji musimy stworzyć strumień tylko dla WEB.

Strumienie danych tworzy się poprzez wejście w sekcję administracja w kolumnie konto na strumień danych. Tam możemy wybrać platformę, dla której chcemy dodać nowy strumień. Do wyboru mamy sieć, aplikację na Androida oraz Aplikację na iOS.

Wdrażając Google Analytics 4 najważniejsze jest zapamiętanie, aby stworzyć osobny strumień danych dla strony w przeglądarce oraz dla aplikacji. Oczywiście jeśli nasza strona internetowa nie posiada dedykowanej aplikacji musimy stworzyć strumień tylko dla WEB.

Strumienie danych tworzy się poprzez wejście w sekcję administracja w kolumnie konto na strumień danych. Tam możemy wybrać platformę, dla której chcemy dodać nowy strumień. Do wyboru mamy sieć, aplikację na Androida oraz Aplikację na iOS.

Prywatność i regulacje? Załatwione!

Google deklaruje, że firma jest gotowa na nadchodzące ograniczenia dotyczące ochrony prywatności użytkowników. Technologia pozwala na śledzenie ich działań, bez konieczności wykorzystania plików cookies. Jeżeli chodzi o RODO, w panelu GA4 będzie możliwość wysłania prośby o usunięcie danych osobowych. To rozwiązuje problem z ostatnimi zmianami dyrektyw i założeniami RODO. Google Analytics 4 wprowadził też funkcję anonimizacji IP.

Zmiana nie musi być straszna

Na pierwszy rzut oka, Google Analytics 4 wygląda zupełnie inaczej, niż dotychczas. To może wystraszyć użytkowników. Jednak czy powinno?

Nowa odsłona GA4 jest prosta i intuicyjna. Pomimo wielu nowości w funkcjonalności i wyglądzie, użytkownicy powinni polubić tę wersję. A użytkowników potrafiących poruszać się po odświeżonym panelu i dokonujących wartościowych analiz z pewnością przybędzie.

Porada: Aby gładko przenieść się z jednej wersji na drugą, zapisz sobie listę wszystkich funkcji, które wykorzystywałeś w dotychczasowej wersji Analytics. Następnie przejdź do panelu GA4, wyszukaj je i zapamiętaj/zapisz gdzie się znajdują. W ten sposób “oswoisz się” z nowym narzędziem i łatwiej będzie Ci się go nauczyć.

Jeżeli masz jakieś pytania, napisz lub zadzwoń. Służymy pomocą!

Autor: Premiumads

Jak oceniasz mój artykuł?

Przeczytaj powiązane artykuły

Spójrz w oczy naszej ofercie marketingowej… To nie zobowiązuje.

Zobacz dokładnie, co możemy dla Ciebie zrobić, ile za to zapłacisz i dlaczego Twoi konkurenci mają poważne kłopoty.

Wypełnij formularz, aby dowiedzieć się więcej.

“Marka jest dla firmy tym, czym reputacja dla ludzi.
Reputację zdobywamy robiąc dobrze trudne rzeczy.”

Jeff Bezos założyciel Amazon

    Maciej Wiśniewski

    właściciel Premiumads
    +48 691-691-041
    serwus@premiumads.pl
    Dziękuję! Skontaktuję się z Tobą. Zazwyczaj zajmuje to nam 1 dzień roboczy.
    Twoja wiadomość nie została wysłała.