Pozycjonowanie – najlepsza opcja zwiększania ruchu na stronie

Reklama w wyszukiwarkach to jedna z podstawowych form marketingu internetowego. Tu internauci szukają produktów, miejsc, informacji o połączeniach komunikacyjnych, pogodzie, czy porad na temat tego, co warto kupić. W oczywisty sposób warto tu być widocznym, a doprowadzić do tego można na dwa sposoby: poprzez pozycjonowanie lub z pomocą linków sponsorowanych Google Ads. Czym różnią się te dwie formy promocji?

  • Pozycjonowanie strony internetowej (często określane jako działania SEO) to szereg działań, które prowadzą do poprawienia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
  • Linki sponsorowane Google Ads to platforma reklamowa dostarczana Google. Pozwala na promowanie się w kilku różnych kanałach, między innymi właśnie na stronach z wynikami wyszukiwania.

Warto przy tym zauważyć, że choć linki sponsorowane widoczne są od razu po ich aktywowaniu, towarzyszy im oznaczenie jako reklama płatna. Z kolei pozycjonowanie pozwala na dotarcie do odbiorców w sposób mniej inwazyjny, a przez to budzący większe zaufanie.

Dlaczego warto postawić na pozycjonowanie strony firmowej?

Odpowiedź po części wynika z tego, o czym wspomnieliśmy już powyżej. Po pierwsze sama wyszukiwarka Google jest miejscem, z którego korzysta niemal każdy. W dodatku sam fakt docierania do odbiorcy w momencie, gdy szuka konkretnego rodzaju usług, sprawia, że znacznie łatwiej przekonać go do skorzystania z oferty. W połączeniu z umiejętnym przedstawieniem oferty na samej stronie, daje to szansę na znacznie większą liczbę zapytań ofertowych, a w konsekwencji również klientów.

Na tym jednak atuty pozycjonowania się nie kończą. Choć uzyskanie efektów jest rozciągnięte w czasie, w dłuższej perspektywie SEO pozwala na dotarcie do dużej liczby klientów przy stosunkowo niskich kosztach (tu jednak należy pamiętać, że bez początkowych inwestycji obyć się nie można!).

Kwestie finansowe to jedno, ale sam fakt widoczności na wielu związanych z branżą frazach prowadzi także do lepszej rozpoznawalności marki. Jeżeli potencjalni klienci często będą natykać się w wynikach wyszukiwania na stronę konkretnej firmy, siłą rzeczy zapadnie im w pamięć i będzie ona dla nich bardziej wiarygodna. Co więcej, nawet jeśli nie od razu zdecydują się na wysłanie zapytania ofertowego, sam fakt odwiedzin na stronie pozwoli na prowadzenie innych działań marketingowych, takich jak chociażby remarketing Google Ads.
prowadzenie innych działań marketingowych, takich jak chociażby remarketing Google Ads.

Serwus, jestem Maciej,

wraz z moim zespołem specjalistów pomagamy właścicielom firm pozyskać nowych klientów maksymalizując ich zyski z reklamy w internecie. Wypełnij poniższy formularz, skontaktujemy się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.
Do usłyszenia.

trener Google Ads i Analytics

Na czym polega pozycjonowanie stron WWW?

Działania SEO można podzielić na dwie grupy:

  • Onpage – czyli prace w obrębie strony.
  • Offpage – związane z budowaniem profilu linków prowadzących do witryny.

W ramach działań onpage może dochodzić do szeregu ingerencji w zawartość strony, zarówno pod kątem jej treści, jak i kodu. W niektórych przypadkach są to zmiany wręcz kosmetyczne, często nie wpływające na sposób prezentowania treści. Zdarza się jednak, że optymalizacja strony pod kątem SEO może wymagać na przykład wprowadzenia dłuższej treści. Choć wielu właścicieli stron, w szczególności sklepów internetowych, ma przed tym opory, warto być na to otwartym. Treść jest jednym z najważniejszych czynników, które Google bierze pod uwagę w ocenie zgodności strony z hasłami wyszukiwanymi przez internautów – jeśli jej zabraknie, wyszukiwarka straci punkt odniesienia!

Z kolei działania offpage wiążą się z przeanalizowaniem aktualnej struktury odnośników prowadzących do danej strony i jej konkurencji, przygotowanie strategii pozyskiwania nowych i… realizowanie tejże strategii.

Etapy pozycjonowania strony

Działania związane z pozycjonowaniem zawsze należy poprzedzić staranną analizą witryny. Nie ważne, czy będzie to blog, prosta strona firmowa, czy sklep internetowy – zawsze pierwszym krokiem powinien być audyt SEO.

W ramach audytu określane są elementy strony, które wymagają korekty (a zdarza się także, że gruntownej przebudowy). Również na tym etapie określa się, czy strona nie jest zagrożona filtrem, czyli formą „kary” nadawanej przez wyszukiwarkę Google witrynom, które nie są zgodne z jej wytycznymi. Jeżeli tak – w ramach audytu SEO sugerowane są sposoby poradzenia sobie z problemem.

Co jednak istotne – audyt powinien zostać poprzedzony przez tak zwany „keyword research”, czyli etap, w trakcie którego określane są frazy kluczowe, na których:

  • strona jest obecnie widoczna,
  • jest widoczna, ale nie dość wysoko,
  • nie jest widoczna, a mają duży potencjał pod kątem liczby wyszukiwań,
  • nie jest widoczna, a pomimo małego potencjału liczby wyszukiwań, wydają się bardzo trafne z punktu widzenia intencji zakupowych internautów.

Również na tym etapie warto sprawdzić, na jakich słowach kluczowych widoczna jest konkurencja. Może się okazać, że znajdzie się w ten sposób kilka bardzo atrakcyjnych, ale niekoniecznie oczywistych fraz, które również są warte uwzględnienia w trakcie procesu pozycjonowania strony firmowej.

Mając zebrane najważniejsze frazy, można przystąpić do właściwej części wspomnianego już audytu SEO. Sam audyt strony obejmuje między innymi (choć nie tylko):

Analizę treści na stronie.

Tu określa się, czy nie jest jej za mało, czy uwzględnia ona odpowiednie słowa kluczowe, wreszcie czy jest unikalna. To ostatnie jest szczególnie istotne, ponieważ kopiowane teksty skutecznie obniżają ocenę wiarygodności strony z punktu widzenia robotów Google. W ramach analizy treści mogą się pojawić sugestie utworzenia dodatkowych podstron lub nawet całych sekcji witryny – na przykład bloga firmowego.

Analiza treści na stronie

Analizę metaznaczników.

Choć większość z nich od lat jest dla Google nieistotna, nadal część ma znaczenie. Dlatego też audyt strony obejmuje kontrolę znaczników TITLE, Description i mikroformatów, które mogą wpłynąć na sposób prezentacji strony w wynikach wyszukiwania.

Analiza metaznaczników

Analizę widoczności strony na urządzeniach mobilnych.

Z urządzeń mobilnych korzysta niemal każdy – to banał, ale wielu właścicieli stron nadal o tym zapomina. Doskonale wiedzą o tym natomiast inżynierowie Google, którzy od dłuższego czasu coraz ostrzeń oceniają strony, które nie są dostosowane do wyświetlania na smartfonach. Dlatego też w ramach audytu sprawdzane jest, jak roboty wyszukiwarki postrzegają mobilność witryny.

Analiza szybkości strony.

To element, który łatwo pominąć w trakcie budowania strony, a który także wpływa na to, jak Google ocenia jakość  witryny.

Analiza szybkości strony piekarnia pajda

Ogólna analiza techniczna strony.

Audyt strony uwzględnia również szereg innych elementów, które warto zoptymalizować w ramach pozycjonowania strony.

Ogólna analiza techniczna strony

Analiza profilu linkowego strony.

Ten element audytu jest istotny dla działań offpage. Na tym etapie określa się, czy niektórych linków warto się „zrzec” w specjalnym narzędziu Google (Google Disavow Link Tool) i jakiego typu linki najlepiej pozyskać w pierwszej kolejności.

Kiedy audyt SEO jest gotowy, następnym krokiem jest optymalizacja strony pod kątem pozycjonowania. Tu następuje wdrażanie elementów sugerowanych w trakcie audytu – oczywiście po skonsultowaniu ich z właścicielem witryny. Trzeba przy tym pamiętać, iż często nie jest to proces jednorazowy i w późniejszych etapach pozycjonowania często dochodzi do dodatkowych prac optymalizacyjnych.

Gdy strona już jest zoptymalizowana, dalsze prace przebiegają dwoma drogami. Z jednej strony w ramach dalszych działań onpage, można poszerzać treść na stronie – na przykład stale dopracowując już istniejące treści lub tworząc nowe (na przykład blog firmowy).

Z drugiej strony realizowana jest strategia pozyskiwania nowych odnośników (tak zwany link building), przy której agencja SEO wyszukuje odpowiednie miejsca, przygotowuje treści do umieszczenia na nich i w razie konieczności negocjuje warunki zamieszczenia linków.

Szkolenie Google Ads i Analytics w Gdyni

Sprawdź termin
szkolenie google ads i analytics

Ile trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie jest procesem ciągłym i trudno mówić o momencie, w którym się „zakończy”. Wynika to z kilku kwestii, wśród których niewątpliwie najistotniejsze są dwie:

  • Google stara się utrudnić działania SEO, ponieważ nie zarabia na nich. Ponadto często wprowadza modyfikacje algorytmów, które wymuszają ciągłe zmiany w strategii pozycjonowania.
  • Inne firmy również prowadzą działania SEO, więc jeśli ktoś przerwie swoje działania, może zostać wyprzedzony.

Trzeba także pamiętać o tym, że pozycjonowanie powinno przebiegać w sposób zrównoważony. Nagłe działania mogą być efektywne, jednak są one bardzo ryzykowne – roboty wyszukiwarki mogą zidentyfikować je jako podejrzane, co może doprowadzić do obniżenia pozycji strony – a więc efektu odwrotnego do oczekiwanego.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

To bardzo indywidualna kwestia, uzależniona od wielu czynników. Można wśród nich wymienić takie elementy, jak chociażby:

  • Budowa strony. Niektóre witryny już na starcie są bardzo dobrze przygotowane do działań SEO, inne wymagają dużego nakładu pracy. Zdarzają się też przypadki, w których z przyczyn technicznych możliwości optymalizacyjne są bardzo ograniczone.
  • Branża. Część firm działa w obszarach tak bardzo niszowych, że prace pozycjonerskie są bardzo łatwe. Inne przeciwnie – wymagają ostrej walki o widoczność w wynikach wyszukiwania.
  • Przyjęta strategia. Im bezpieczniejszych działań się oczekuje, tym są one droższe.

Przy tym wszystkim należy pamiętać jeszcze o jednej sprawie. Wspomnieliśmy już, że długofalowo koszty pozycjonowania są względnie niskie. Nie oznacza to, że są tanie. Ponieważ algorytmy wyszukiwarki coraz lepiej wykrywają działania SEO, a konkurencja rośnie, siłą rzeczy konieczne inwestycje także są większe – i ma to odzwierciedlenia w cenie. Jeżeli więc oczekuje się długofalowych efektów, nie można nadmiernie oszczędzać na starcie.

O czym warto pamiętać w trakcie pozycjonowania strony?

Pierwsza i najważniejszą zasadą jest to, że wszelkie przebudowy techniczne witryny, w szczególności zmiana adresów podstron (czy wręcz domeny), usuwanie lub modyfikowanie treści, migracja na inny silnik sklepu lub portalu itp. powinny zostać skonsultowane z agencją SEO. Błędy przy tego typu działaniach mogą prowadzić do szybkiego spadku widoczności strony w Google, a naprawa tego stanu rzeczy czasem trwa bardzo długo.

Należy też bezwzględnie unikać kopiowania treści. Może to być kuszące w przypadku wystawiania ogłoszeń czy aukcji, ale trzeba pamiętać, ze strony portali aukcyjnych zazwyczaj traktowane są jako dużo bardziej zaufane z punktu widzenia wyszukiwarki, a to może prowadzić do uznania ich jako oryginalnego źródła tekstu – i w konsekwencji obniżenia oceny Twojej witryny.

Powiedz serwus Danielowi, to nasz New Business Specialist

telefon

Powiedz serwus Danielowi, to nasz New Business Specialist

Jak oceniasz tę stronę?

Pozycjonowanie – co to jest i czy warto w nie inwestować?
5 (100%) 9 głosów