Szukasz zyskownej i taniej kampanii reklamowej dla swojej firmy? Wybierz Facebook Ads. Prowadzisz tam już profil? Sprawdź, czy możesz zyskać więcej fanów i zwiększyć sprzedaż.

“Fejsbuk” nie wszystkim kojarzy się z zarabianiem pieniędzy. Wielu przedsiębiorców wciąż postrzega tę przestrzeń jako “mało poważną” i nie nadającą się do biznesu. To duży błąd, a tym samym okazja dla Ciebie na zarobienie pieniędzy. Facebook tworzy społeczność wypełnioną potencjalnymi klientami, jednocześnie dając Tobie możliwość docierania do nich ze swoimi produktami lub usługami. Musisz się tylko odpowiednio reklamować. To jednak wcale do najprostszych nie należy. W poniższym artykule tłumaczymy podstawy reklamowania się na Facebooku, krok po kroku.

Menedżer reklam Facebooka to darmowa platforma, na której możesz tworzyć reklamy na Facebooku. Zanim przejdziemy do konkretów, oto kilka najważniejszych faktów odnośnie samego Facebooka:

  1. ponad 2,41 mld aktywnych użytkowników na świecie (źródło: Facebook 7/24/19)
  2. ponad 1,59 mld codziennie aktywnych użytkowników na świecie (źródło: Facebook 7/24/19)
  3. ponad 307 mln aktywnych użytkowników w Europie (źródło: Search Engine Journal)
  4. najwięcej użytkowników jest w wieku 25-34 lat (źródło: Emarketer)
  5. co sekundę powstaje około 5 nowych kont na Facebooku (źródło: ALLFacebook)
  6. średni czas korzystania z Facebooka to 20 min dziennie (źródło: Infodocket)

Jak widzisz, potencjał jest ogromny. Aby wykorzystać go w pełni, zastosuj się do podstawowych zasad reklamowania się.

Dzień dobry, jestem Maciej,

pomagam właścicielom firm oraz marketerom wdrożyć analitykę aby zrozumieli jak odwiedzający zachowują się w ich witrynach. Wypełnij poniższy formularz a ja skontaktuje się z Tobą w ciągu 2 dni roboczych.
Do usłyszenia.

Reklama na Facebook – 7 najważniejszych zasad

Zasada 1: Obierz strategię promocji

Na samym początku musisz stworzyć jasną i klarowną wizję profilu Twojej firmy. Czym będzie się charakteryzować? Jak często będziesz wstawiał posty? Jakie treści na nim zamieścisz? Czym zamierzasz zainteresować użytkowników? Obierz strategię, według której potem będziesz budować swoją społeczność na solidnych fundamentach.

Po drugiej stronie też jest człowiek, który ma swoje potrzeby. “Specjaliści” od social media często o tym zapominają. Staraj się dowiedzieć jakie to potrzeby, a następnie zaspokajaj je.

Możliwości jest mnóstwo. Jeżeli nie masz pomysłu, zainspiruj się fanpage’ami, które odniosły już sukces. Przejrzyj ich zawartość i postaraj się zrozumieć co sprawiło, że mają tak wielu aktywnych fanów. W internecie znajdziesz wiele inspiracji. Nie wiesz jaki napisać post? To też nie problem, przeglądarka internetowa jest do Twoich usług. Internet daje ogromne możliwości. Jeżeli odpowiednio przemyślisz i zbadasz profil działania firmy, pomysły same będą pojawiać się w Twojej głowie.

Zasada 2: Poprawnie załóż konto fb/zaktualizuj je

Gdy będziesz miał w głowie plan działania, załóż profil firmowy (jeśli już go masz, uzupełnij ewentualne brakujące informacje). Częstym błędem początkującego jest niedokładne i niekompletne zamieszczanie informacji o firmie podczas zakładania profilu. Niezwykle ważne jest skrupulatne wypełnienie wszystkich pól – zarówno dla użytkowników, którzy łatwo znajdą informacje o firmie, jak i dla samych algorytmów Facebooka, które uwzględniają jakość profilu i dają odpowiednie zasięgi.

Do najważniejszych należą:

  • wybór odpowiedniej nazwy – jeśli potem będziesz chciał ją zmienić, może okazać się to niemożliwe
  • wybór odpowiedniej kategorii – postaraj się dobrać taką, która najbardziej będzie odpowiadała działalności firmy
  • dodanie zdjęcia profilowego (zwykle logo marki) i zdjęcia w tle – są to bardzo ważne elementy. Zdjęcie w tle powinno
    dostarczać maksymalnie dużą wartość, np. informację o najlepiej sprzedającym się produkcie albo informować o zbliżającym się wydarzeniu itp.
  • krótki opis – zawrzyj w nim najważniejsze informacje o Twojej marce
  • dane firmy – dane kontaktowe, godziny otwarcia, strona internetowa itp.
  • przycisk CTA (Call To Action) – możesz wybierać spośród takich, jak: napisz do nas, kup teraz, zarejestruj się itp.
  • nazwa użytkownika – powinna być taka sama lub spójna z nazwą główną
  • konfiguracja massangera – możesz opcjonalnie włączyć system automatycznych odpowiedzi

Możliwości jest jeszcze więcej. Przejrzyj ustawienia, możesz tam włączyć/wyłączyć bardziej zaawansowane opcje.

Ważne.

Nie warto “na siłę” zapraszać swoich znajomych do polubienia strony, ani też kupować polubień. Pozwól Facebookowi nauczyć się, kim są użytkownicy, którzy faktycznie są zainteresowani Twoimi produktami. Szukaj ludzi, którzy chcą pozostać z Tobą w kontakcie, bo tacy z dużym prawdopodobieństwem zostaną Twoimi klientami.

Zasada 3: Stwórz dopracowaną kampanię reklamową

Przeprowadzenie kampanii reklamowej Facebook Ads to skomplikowana sprawa. Łatwo pominąć lub błędnie wykonać jakieś działanie, co automatycznie przekłada się na mniejsze szanse powodzenia kampanii Facebook.

Planowanie kampanii

Ten etap polega na przemyśleniu co i w jaki sposób zostanie wykorzystane na poszczególnych krokach tworzenia reklamy. Te kroki składają się na:

  • cel kampanii
  • nazwa kampanii
  • grupy odbiorców
  • umiejscowienie
  • budżet i harmonogram
  • forma reklamy

Na etapie przygotowania powinieneś ułożyć sobie w głowie plan działania. Przechodząc do uruchomienia kampanii musisz dokładnie wiedzieć, co robisz. Oczywiście, jeżeli jesteś początkujący, najwięcej i najszybciej nauczysz się w praktyce. Mimo wszystko, koncepcję tego co chcesz osiągnąć powinieneś mieć zawczasu, inaczej proces tworzenia reklamy będzie błądzeniem na ślepo.

Uruchomienie kampanii

Gdy widzisz już cel i wiesz jaką formę powinien przybrać środek do celu, możesz działać. Włącz Menedżera reklam i krok po kroku, stwórz reklamę.

Cel kampanii – masz do wyboru 11 różnych opcji, z czego najczęściej wykorzystywane są: rozpoznawalność marki, zasięg, ruch, aktywność i konwersje. Czym to się różni? Po pierwsze, każdy cel ma inne możliwości reklamy, po drugie – algorytmy Facebooka są ukierunkowane na te cele. Jeżeli więc chcesz zwiększyć zasięg, Facebook będzie pokazywał maksymalnej liczbie osób Twoją reklamę. Jeżeli nastawiasz się na aktywność użytkowników, Facebook będzie wyszukiwał użytkowników, którzy z dużym prawdopodobieństwem zareagują na posta. A jeżeli chcesz po prostu doprowadzić do sprzedaży Twoich produktów, algorytmy Facebooka będą szukały użytkowników, którzy dokonają transakcji. Czym to się różni dla Ciebie? Ceną i ryzykiem, że kampania może się nie udać.
Nazwa kampanii – sposób nazywania kampanii, grup reklamowych i reklam powinien być przemyślany wcześniej. Chaotyczne nazwy mogą wprowadzić duży bałagan do konta reklamowego. Temat nazw rozwiniemy jeszcze w kroku 7, pod koniec artykułu
Grupy odbiorców – to chyba najważniejszy i najbardziej skomplikowany składnik kampanii reklamowych. O grupach odbiorców można spokojnie napisać obszerne, osobne artykuły. Możliwości tworzenia najróżniejszych grup są naprawdę bardzo duże. Znajdziesz tam podział na niestandardowych i podobnych odbiorców, wiek, płeć i języki, zróżnicowanie demograficzne, zainteresowania, zachowania i inne..
Umiejscowienie – masz do wyboru automatyczne lub ustawiane ręcznie. Co jest bardziej efektywne? Zdania ekspertów są podzielone. Z pewnością jest to zależne od sytuacji. Jeżeli chcesz mieć ścisłą kontrolę nad kampanią, wybierz ustawienie ręczne. Zdecyduj się na automatyczne, jeśli chcesz zaoszczędzić czas i zdać się na Facebooka.
Budżet i harmonogram – zdefiniuj wysokość wydatków i harmonogram wyświetlania reklam. Najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie od umiarkowanej kwoty i zwiększenie budżetu dopiero gdy będzie pewność, że reklama przynosi dobre efekty.
Forma reklamy – etap tworzenia treści. Tutaj określasz tożsamość, format, multimedia, a także tekst i linki. Wszystkie te składowe tworzą post.

Zasada 4: Weryfikuj efektywność kampanii

Jakiś czas po uruchomieniu kampanii nadchodzi chwila wprowadzania ewentualnych poprawek. Jeżeli wiesz na co patrzeć, będziesz w stanie szybko stwierdzić, czy reklama przynosi oczekiwane rezultaty, czy też nie. Najlepiej jeżeli od razu, już na etapie planowania kampanii założysz, że niektóre posty odniosą większy sukces, inne mniejszy, a niektóre będą klapą. Chodzi o robienie testów, np. AB. A jakie rzeczy powinieneś testować i na co zwracać uwagę?

  1. Grafika to jeden z najważniejszych elementów reklamy bo to od niego zwykle zależy, czy użytkownik “zwiesi oko” na poście i zainteresuje się nim. Wbrew pozorom, dobranie odpowiedniej grafiki jest bardzo trudne, dlatego też warto testować ich skuteczność. Wykorzystuj różniące się od siebie motywy, jednocześnie pamiętając aby pasowały tematycznie do przekazu. Staraj się trafić w zainteresowania użytkowników, aby przyciągnąć ich uwagę. Jeżeli nakładasz tekst na obraz, dopilnuj żeby nie zajął więcej, niż 20% całej grafiki.
  2. Targetowanie – określenie dobrze dopasowanej grupy odbiorców jest trudne, ale jak najbardziej do zrobienia. Podstawowymi parametrami targetowania są wiek i płeć, a także miejsce zamieszkania, wykształcenie czy status związku. Jak wiesz, Facebook zbiera bardzo dużo informacji o użytkownikach. Dobra wiadomość jest taka, że można do tej wiedzy dotrzeć, a tym samym zdobyć informacje o naszym potencjalnym kliencie. Operując umiejętnie Menedżerem reklam, będziesz w stanie skierować reklamę bezpośrednio do ludzi, którzy np. adoptowali dziecko, właśnie wrócili z wakacji, a nawet do takich, którzy są uzależnieni od hazardu. Możliwości są ogromne.
  3. Umiejscowienie reklamy – Facebook na samym początku sugeruje, że automatycznie umiejscowi reklamę, aby zmaksymalizować budżet i wyświetlić ją większej liczbie osób. Możesz jednak samodzielnie wybrać umiejscowienie, w takich częściach Facebooka jak:
    – aktualności
    – relacje
    – in-stream
    – wiadomości
    – artykuły
    – aplikacje i witryny
    Te dzielą się na jeszcze więcej opcji. Z reguły dużą część warto zatrzymać, ale często niektóre opcje są zbędne (to zawsze zależy od rodzaju reklamy i odbiorców). Możesz też wyznaczyć określone urządzenia mobilne i systemy operacyjne, wykluczyć zawartości i wydawców oraz zastosować listy zablokowanych. Od pewnego czasu masz także możliwość puszczania reklam z platformy Facebooka bezpośrednio na Audience Network, Instagram czy Messanger.
  4. Tekst to kolejne pole do popisu jeżeli chodzi o efektywność. Dobrze napisana, dopasowana do posta treść może zdziałać cuda. Przede wszystkim musisz dowiedzieć się, czy Twoi odbiorcy będą woleli krótkie, zabawne wpisy, storytellingowe opowieści albo może konkretne oferty produktów napisane językiem korzyści? Po przetestowaniu odpowiedniej ilości testów, odnajdziesz najlepszy sposób komunikacji z Twoimi odbiorcami.
    Weź pod uwagę, że różne formaty reklamowe dopuszczają określoną ilość tekstu, na przykład w news feedzie może być dużo więcej znaków, niż w reklamie w prawej kolumnie. Podział na grupy reklamowe z różnym umiejscowieniem pozwoli Ci na stworzenie kreacji w odpowiednim formacie i wykorzystywanie ich potem.
  5. Call To Action – proste, ale jakże istotne. Przycisk Call to Action to tzw. wezwanie do działania, czyli umożliwienie użytkownikowi wykonania czynności, którą reklamujemy. Może to być zakup, ale także rejestracja czy napisanie wiadomości. Absolutnie konieczne jest żeby przycisk dopasować do reklamy. Jeżeli zachęcasz użytkownika do zakupu, najbardziej odpowiednim przyciskiem będzie “kup teraz”. Jeżeli piszesz o organizowanym przez Ciebie szkoleniu, prawdopodobnie najlepszym wyborem będzie “zarejestruj się”. I tak dalej.

Zasada 5: Stosuj remarketing (piksel FB)

Remarketing to docieranie do klientów, którzy wykazali zainteresowanie produktem lub usługą w Twojej firmie i zapisali się gdzieś w bazie danych. Na Facebooku wykorzystuje się do tego tzw. “Piksel Facebooka”. Jest to narzędzie, które zaciąga z Twojej witryny dane użytkowników, którzy zostawili po sobie jakiś ślad pozwalający do nich dotrzeć (numer telefonu, adres e-mail i inne). Co ciekawe, na podstawie tych informacji możesz w Menedżerze Reklam docierać do nowych, wyselekcjonowanych klientów. Z jednej strony masz więc możliwość “dosprzedaży” produktów, a z drugiej – efektywnego doprowadzania do transakcji z nowymi klientami.
Uruchomienie Piksela jest na tyle proste, że może to zrobić praktycznie każdy. Polega na stworzeniu go w Menedżerze Reklam i wgraniu do witryny internetowej. Dokładne instrukcje jak zaimplementować Piksel Facebook szukaj w internecie. Możesz zrobić to samodzielnie albo poprosić o pomoc Twojego programistę.
Dlaczego warto stosować remarketing? Odpowiedź jest prosta. To najbardziej efektywna metoda sprzedaży. Jeżeli raz zdobędziesz zaufanie klienta to kolejna transakcja będzie już tylko kwestią “podsunięcia” odpowiedniego produktu/usługi w odpowiednim momencie.
Jeżeli Twoja grupa jest wystarczająco liczna, możesz ją zawęzić pod kątem zainteresowań, danych demograficznych i innych. To też działa w drugą stronę – aby korzystać z Pixela, liczba kontaktów musi liczyć przynajmniej tysiąc osób, a tak naprawdę dopiero przy 5-10 tysiącach system funkcjonuje dobrze. Dlatego jeżeli dopiero rozwijasz markę, warto gromadzić kontakty do klientów, aby w odpowiednim momencie wykorzystać Piksel i zwiększyć konwersje.

Zasada 6: Regularnie dostarczaj wartościowe treści na profilu FB

Na pierwszy rzut oka może wydawać się to proste – prowadzić fanpage’a w interesujący dla użytkownika sposób. W rzeczywistości jest to trudne i wymaga dogłębnego poznania oczekiwań i potrzeb odbiorców. Przygotuj się na to, że niektóre treści nie odnajdą zainteresowania pośród publiczności i przede wszystkim wyciągaj wnioski, nawiązuj kontakt z użytkownikami i dowiaduj się czy podoba im się to, co im dostarczasz. Bądź otwarty na ich sugestie i uwagi.
Istnieje kilka przydatnych porad dotyczących prowadzenia fanpage’a na Facebooku.

  1. Zbadaj kim są Twoi odbiorcy – poznaj ich osobowości, dowiedz się ile mają lat, gdzie mieszkają, czym się interesują, jakiej są płci.
  2. Obierz odpowiedni styl i charakter fanpage’a – opierając się na informacjach o Twoich odbiorcach, zdecyduj się na konkretny sposób prowadzenia fanpage’a.
  3. Pisz regularnie posty – nie pozwól, aby Twoi fani poczuli się opuszczeni i zaniedbani. Staraj się publikować posty w regularnych odstępach.
  4. Pisz ciekawe posty – poruszaj takie tematy, które faktycznie będą interesowały użytkowników i dawały efekty w postaci ruchu, zaangażowania, konwersji czy innego celu, który sobie postawisz.
  5. Jakość, nie ilość – jeśli chcesz zbudować wokół siebie zaangażowaną społeczność, postaw na jakość. Tutaj bardzo duże znaczenie mają takie elementy, jak: poprawne gramatycznie i stylistycznie teksty, wysokiej jakości grafiki/video, skrupulatnie uzupełniony profil firmowy i inne.
  6. Nawiązuj relacje z użytkownikami, “zaprzyjaźnij się” z nimi – jest to jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy element skutecznie prowadzonego profilu społecznościowego. Największe zaangażowanie uzyskasz, jeśli Twoi fani polubią Ciebie i Twój produkt, ale też poczują, że Ty lubisz ich. Możesz to uzyskać poprzez szereg czynności, takich jak:
    – zapraszaj do polubienia profilu użytkowników, którzy skomentowali/polubili post (po prawej stronie wyświetlają się profile użytkowników z dopiskiem “polubiono”, lub przyciskiem “zaproś”)
    – zaczepiaj użytkowników wpisując w komentarzach @nazwaużytkownika. Dzięki temu będą wiedzieli, że się nimi interesujesz i być może oni również zainteresują się Tobą
    – dziękuj za udostępnienia Twoich publikacji
    – twórz grupy i wydarzenia dla najbardziej zaangażowanych fanów
    – ustaw automatyczną odpowiedź w messangerze – w dzisiejszych czasach użytkownicy cenią sobie sprawną i szybką komunikację. Zadbaj o to, aby na zapytanie otrzymali odpowiedź (możesz wykorzystać odpowiedzi automatyczne, tylko potem pamiętaj, żeby odpisać).

Zasada 7: Utrzymuj porządek

W zarządzaniu kampanią reklamową bardzo łatwo się pogubić jeśli nie zadbasz o porządek. Źródłem bałaganu na koncie reklamowym przeważnie są byle jak ponazywane kampanie, zestawy reklam i reklamy (oraz grupy odbiorców). Sprawia to, że działaniom reklamowym nieraz trzeba poświęcić nawet kilkakrotnie więcej czasu, niż w przypadku zadbanego konta. Wystarczy opracować (bądź pożyczyć) skuteczny system nazewnictwa, a praca stanie się przyjemniejsza i łatwiejsza. Jak to zrobić?

Każda z kategorii (kampania, grupa reklam, reklama, grupa odbiorców) ma kilka najważniejszych informacji, dzięki którym całość można intuicyjnie posegregować. Poniżej prezentujemy propozycję podziału według określonego schematu:

  1. Kampanie – Cel kampanii: nazwa akcji (budżet do data zakończenia kampanii)
    Przykład:
    Konwersje: zimowa wyprzedaż (300zł do 31.03.2019)
  2. Zestaw reklam – informacja dot. targetowania, płeć, wiek, lokalizacja i umiejscowienie (jeżeli jest inne, niż zwykle)
    Przykład:
    Nowa kolekcja dla Pań, K, 21-35, Pomorskie, Instagram
  3. Reklama – hasło (data)
    Przykład:
    Płaszcze skórzane (14.08.2019)
  4. Grupa odbiorców – ruch na stronie (z jakiego okresu ruch)
    Przykład:
    Aktywni na FP (365 dni)

Powyższe przykłady to jedna z wielu możliwości, jedna propozycja. Razem z doświadczeniem będzie klarować się najlepszy dla Ciebie system nazewnictwa. Bardziej rozbudowany artykuł na ten temat znajdziesz, na przykład, tutaj.

Powiedz serwus Danielowi, to nasz New Business Specialist

telefon

Powiedz serwus Danielowi, to nasz New Business Specialist

Jak oceniasz tę stronę?