Masz konto na LinkedIn? Świetnie! Prowadzisz firmę? Reklamuj się na LinkedIn i poznaj nowe możliwości, które oferuje ten serwis internetowy. Dowiedz się jak to działa.

LinkedIn to portal społecznościowy dla specjalistów. Jego celem jest łączenie użytkowników pod kątem zawodowym i biznesowym. Jedną z podstawowych i jednocześnie najszybciej rozwijających się funkcji na LinkedIn jest przestrzeń reklamowa. I to nie byle jaka przestrzeń. Posiada wbudowane unikalne funkcje i duże zasięgi. W bazie znajduje się 570 milionów zarejestrowanych użytkowników, z czego 3,5 miliona z Polski – jest na czym pracować. Trzeba też pamiętać, że osoby zarejestrowane to specjaliści, którzy przeważnie szukają kontaktów zawodowych. W związku z tym łatwiej nawiązać z nimi relację.

Rodzaje reklam na LinkedIn

  • Reklama tekstowa

Reklama tekstowa daje możliwość kierowania potencjalnych klientów na Twój firmowy profil LinkedIn lub na dowolną zewnętrzną stronę internetową. Ma prosty, okrojony schemat. Jest dość mało widoczna (po prawej stronie od news feed w boksach lub na górze strony), a co za tym idzie – rzadziej klikana. Reklama tekstowa wyświetla się jedynie na ekranach komputerów, na telefonach już nie. Zawartość również jest ograniczona, bo możesz zamieścić: logo, krótki nagłówek (25 znaków) i treść (75 znaków). Dostępne są cztery rodzaje reklamy, subtelnie różniące się między sobą wielkością i kształtem grafiki.

  • Reklama natywna

Ten rodzaj reklamy daje zdecydowanie większe możliwości, niż reklama tekstowa. Przede wszystkim, jest lepiej wyeksponowana. Reklama natywna pojawia się w news feed, a to oznacza jedno – więcej kliknięć. Znacznie więcej kliknięć. Drugą dużą przewagą jest możliwość oglądania reklam natywnych ze smartfonów i tabletów, co nie działa w przypadku zwykłych reklam tekstowych.

  • Karuzela reklam graficznych

Karuzela reklam graficznych składa się z kilku przesuwanych obrazów/grafik. Dzięki tej reklamie możesz zaprezentować bardziej złożoną ofertę, kilka konkretnych produktów lub parę cech jednego produktu.

  • Reklama wideo

Jedną z najbardziej efektywnych form promocji są filmy. LinkedIn daje możliwość zamieszczenia takiej reklamy z dodatkowym przyciskiem CTA, który przeniesie użytkownika poza serwis, np. do formularza zgłoszeniowego na Twoje witrynie. Dodatkowo możesz wkleić także napisy do filmu w formacie .SRT

Parametry pliku wideo i wskazówki:

Długość: 3 sekundy do 30 minut (wskazówka: najefektywniejsze reklamy wideo są krótsze niż 15 sekund)
Układ: poziomy (pionowe wideo nie jest obsługiwane)
Wielkość pliku: między 75 KB a 200 MB
Format pliku: MP4
Twój plik wideo musi spełniać wymagany współczynnik proporcji, szerokość i wysokość:
– Szerokość: 480-1920 pikseli, całość
– Wysokość: 360-1080 pikseli, całość
– Współczynnik proporcji: między 1:1 (1) a 16:9 (1,78)
– Przykład obsługiwanych filmów: 1920 × 1080 (piksele, podobnie jak współczynnik proporcji 1,78, są obsługiwane)
– Przykład nieobsługiwanych filmów: 1920 × 1080 (piksele są obsługiwane, ale współczynnik proporcji 1,92 nie jest)
Szybkość klatek: 30 FPS (klatek na sekundę) lub mniej
Format audio: AAC lub MPEG4
Wielkość audio: mniej niż 64 KHz

Pozostałe możliwości promocji

Sponsorowana wiadomość InMail – polega na bezpośrednim kontakcie z odbiorcą, pisząc do niego wiadomość prywatną zawierającą reklamę. Bardzo istotne jest, aby przekaz zawierał w treści imię i nazwisko użytkownika, a także był dodatkowo możliwie mocno spersonalizowany. Jednocześnie ważne jest wykorzystanie szablonu wiadomości, gdyż znacznie skraca czas pracy.

LinkedIn Spotlight Ads – reklama displayowa dynamiczna, która wykorzystuje dane użytkownika z jego profilu (np. imię, zdjęcie lub miejsce pracy). Dobrze nadaje się do zwiększenia ruchu na zewnętrznej witrynie internetowej.

Reklama Display Premium – ta forma reklamy dzieli się na: Rectangle (300×250), Wide Skyscraper (160×600) oraz Leaderboard (728×90). Można ją wykupić wyłącznie w technologii “Programmatic” przez platformy DSP (Demand Side Platform). Poza wspomnianą wielkością powierzchni reklamowej, jej przewagi to: sposób wyświetlania, większy zasięg i szybsze działanie ze względu na zakup w czasie rzeczywistym. Najlepiej funkcjonuje w kampaniach, których celem jest zwiększenie świadomości marki lub wprowadzenie nowego produktu na rynek.

Lead Gen – czy wiesz, że LinkedIn pozwala generować leady i prowadzić kampanię z ich wykorzystaniem? W praktyce wygląda to tak: użytkownik klika w reklamę, a LinkedIn automatycznie zbiera dane z profilu tegoż użytkownika i daje Ci do nich dostęp. Możesz je pobrać w pliku CSV lub załadować bezpośrednio do swojego systemu CRM.

Weź pod uwagę, że LinkedIn integruje się z następującymi systemami CRM: Driftrock, Marketo, Microsoft Dynamics 365, Oracle Eloqua, Salesforce, Convertr oraz Zapier. Na szczęście, Zapier daje możliwość przekazania danych z formularzy do jeszcze innych systemów (możesz go wykorzystać jako “łącznik”). Tworząc reklamę w formacie Lead Gen możesz, a wręcz powinieneś wybrać, jakich danych o użytkownikach potrzebujesz. Może to być między innymi numer telefonu, adres e-mail, miejsce pracy albo wielkość zatrudnienia tej firmy.

Zanim stworzysz kampanię reklamową…

Aby wejść do konta reklamowego, musisz mieć utworzone konto prywatne. Po zalogowaniu, w prawym górnym rogu zobaczysz ikonę z podpisem “produkty”. Kliknij ją, a następnie przycisk “reklama”. W ten sposób wejdziesz do panelu zarządzania kampaniami reklamowymi (tzw. menadżera kampanii).

Przed stworzeniem kampanii, musisz jeszcze utworzyć grupę kampanii, która umożliwia tworzenie powiązanych kampanii.

Jak utworzyć grupę kampanii?

Grupę kampanii możesz utworzyć wchodząc w zakładkę “grupy kampanii” i klikając przycisk “stwórz grupę kampanii” lub w trakcie tworzenia kampanii, na samej górze strony.

Dodatkowa wskazówka

Damy Ci jeszcze coś przydatnego. Zanim stworzysz swoją pierwszą kampanię reklamową na Linkedin, pobierz z “aktywów konta” Insight Tag. Jest to kod, który pobiera z Twojej witryny informacje o odwiedzających i wysyła je do LinkedIn (do Twojego wglądu). Najłatwiejszym sposobem wdrożenia Insight Tag jest utworzenie tagu w Google Tag Manager (GTM ma wbudowane do tego funkcje).
Następnie wdróż konwersje, czyli przekaż do LinkedIn informacje, kto dokonał konwersji i jakiego była rodzaju, np. wypełnienie formularza, klik w numer telefonu czy zakup w sklepie internetowym. Dane te posłużą do optymalizacji kampanii w przyszłości. Na ich podstawie będziesz mógł tworzyć listy osób podobnych do Twoich klientów.

6 kroków tworzenia efektywnej reklamy na LinkedIn

Teraz zobacz jak stworzyć kampanię reklamową w LinkedIn. Poprowadzimy Cię w procesie tworzenia krok po kroku. Zacznij od kliknięcia w przycisk “Utwórz kampanię” w prawym górnym rogu ekranu.

Krok 1: Cel

Pierwszy krok to wybór formy reklamy w oparciu o cel. Masz do wyboru: świadomość, zainteresowanie lub konwersje. Każda z tych opcji da Ci inne możliwości. Budowanie na podstawie świadomości i zainteresowania zwykle stosuje się na początku działalności. Kampanie nastawione na konwersje wykorzystywane są, gdy firma posiada już pewną rozpoznawalność i klientów.

Krok 2: Odbiorcy

Tutaj musisz zrobić kilka czynności:

  • Pierwszym etapem będzie wybór grupy odbiorców – możesz stworzyć całkowicie nową lub wybrać z już wcześniej przez Ciebie utworzonych.
  • Następnie Twoim zadaniem jest określenie lokalizacji z podziałem na stałe lub/i ostatnie miejsce pobytu użytkowników. Możesz dodać cenne dla Ciebie miejsca, a także wykluczyć te niekorzystne. Przykładowo, jeżeli interesuje Cię województwo Pomorskie, ale bez miast Gdańsk, Sopot i Gdynia, możesz łatwo dodać to województwo i wykluczyć Trójmiasto.
  • Trzecią rzeczą jest wybór języka. Domyślnie ustawiony jest angielski.
  • Idąc dalej, aby namierzyć dopasowanych odbiorców wybierz kryteria ukierunkowania, takie jak: kierunki studiów, tytuły i stopnie, płeć czy wiek, nazwa, branża i wielkość firmy, czy też stanowisko. Jest tego jeszcze więcej, możesz wybierać spośród wielu opcji. Pamiętaj, aby nie przesadzić z zawężeniem Twojej grupy odbiorców – ważne jest dotarcie do odpowiedniej ilości użytkowników.
  • Ostatnia funkcja dotycząca odbiorców to rozszerzenie grupy odbiorców, które polega na kierowaniu reklam na osoby podobne do wybranej przez nas grupy.

Krok 3: Format reklamy

Tutaj masz możliwość wyboru formatu reklamy spośród 6 opcji: reklama z pojedynczym zdjęciem, karuzela reklam graficznych, reklama video, reklama tekstowa, reklama spotlight, reklama dla pozyskania obserwujących. Plusy i minusy poszczególnych formatów omówiliśmy w pierwszej części tej publikacji, natomiast na tym etapie musisz też uzupełnić stronę firmową lub stronę marki. Zwracamy uwagę, że bez tego nie przejdziesz dalej, a dodatkowo wybrana witryna zostanie powiązana na stałe z Twoim kontem reklamowym.

Krok 4: Umieszczenie

Jest to dodatkowa opcja, która zwiększa zasięg reklamy poprzez promocję również na stronach partnerów (średni wzrost zasięgu wynosi 25%). Możesz też skorzystać z zaawansowanych ustawień i wykluczyć kategorię stron oraz aplikacji lub wysłać listę zablokowanych witryn i aplikacji mobilnych. Ma to sens gdy wiesz, że w pewnych miejscach nie chcesz się reklamować, np. ze względu na klientów lub treść.

Krok 5: Budżet i harmonogram

Generalnie, reklama w LinkedIn nie jest najtańsza. Minimalny możliwy budżet dzienny wynosi 10 dolarów, a zwykle ta kwota jeszcze trochę wzrasta ze względu na dodatkowe czynniki. Zakładając więc, że chcemy wykupić kampanię na miesiąc ponosząc najmniejszy możliwy koszt, zapłacimy za nią około 300-400 dolarów. Można płacić w dolarach lub euro, niestety nie ma możliwości płacenia w złotówkach. Czy mimo wszystko warto reklamować się na LinkedIn? Statystyki mówią, że tak. Rozbudowane możliwości targetowania i “jakość” użytkowników LinkedIn to niekwestionowany plus tego serwisu.

W ustawieniach budżetu masz możliwość określenia: budżet dzienny i całkowity lub tylko budżet dzienny. Minimalna kwota budżetu całkowitego to 25 dolarów. Po określeniu budżetu decydujesz, kiedy reklama ma zacząć dla Ciebie pracować. Od zaraz, a może za kilka dni?

Krok 6: Śledzenie konwersji

Śledzenie konwersji to niezwykle ważna rzecz. Możesz wybierać spośród takich konwersji jak: zakup, dodaj do koszyka, pobierz, zainstaluj, itd. Dzięki temu zmierzysz i zoptymalizujesz działania podejmowane przez odwiedzających Twoją witrynę. Ten krok może być kluczowym dla Twoich kampanii w przyszłości, bo masz możliwość zmierzyć jakie konwersje najbardziej opłaca Ci się stosować.

Zrobione!

To już wszystko, teraz pozostaje kliknąć “uruchom kampanię” i poczekać na jej zatwierdzenie. Jeżeli skrupulatnie i sumiennie przygotujesz reklamę to z dużym prawdopodobieństwem przyniesie Ci oczekiwane korzyści (a może nawet efekty przerosną Twoje oczekiwania). Do dzieła!

Autor: Premiumads

Jak oceniasz mój artykuł?

Przeczytaj powiązane artykuły

Spójrz w oczy naszej ofercie marketingowej… To nie zobowiązuje.

Zobacz dokładnie, co możemy dla Ciebie zrobić, ile za to zapłacisz i dlaczego Twoi konkurenci mają poważne kłopoty.

Wypełnij formularz, aby dowiedzieć się więcej.

“Teorii marketingu nauczę Cię w jeden wieczór, ale marketerem będziesz stawał się całe życie.”

Philip Kotler

    Maciej Wiśniewski

    właściciel Premiumads