Tak jak napisaliśmy w pierwszej części tego artykułu, dobrze wypozycjonowany sklep online jest jak lokal w najlepszej lokalizacji, z najbardziej przyciągającym szyldem i najatrakcyjniejszymi produktami. Przeczytaj o pierwszych 5 z łącznie 10 najważniejszych czynników, o które trzeba zadbać w SEO.

1. Unikalne i użyteczne treści

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że treść jest bardzo ważnym elementem strony internetowej. Bogate contentowo witryny doceniają użytkownicy, docenia i Google. Algorytmy zaprogramowane są tak, że unikalna i użyteczna treść jest wyżej pozycjonowana. Treść może być więc jednocześnie elementem przyciągającym potencjalnych klientów, jak i spełniającym kryterium algorytmów wyszukiwarki.

Przykład: pozycjonowanie bloga o serwisie motocykli. Można przyciągnąć ruch na frazy związane z motocyklami i zainteresowaniami grupy docelowej. Wystarczy wytypować odpowiednie frazy.

Analiza ścieżek wielokanałowych w Google Analytics dowodzi, że sprzedaż zwykle nie następuje po pierwszym kontakcie klienta z produktem. Interakcji jest wiele i mają swoje źródła w różnych kanałach, takich jak ruch organiczny, media społecznościowe, reklama, newsletter, odesłania itd. Dlatego tak ważne jest, aby przyciągnąć klienta i sprawić, żeby zapamiętał właśnie Twoją markę, Twój produkt. Warto to robić, dając wartościowy content.

Tworząc treść, pamiętaj aby była:

  • oryginalna (nie powtarzała się na różnych stronach)
  • spójna tematycznie
  • poprawna gramatycznie i ortograficznie
  • estetyczna i funkcjonalna – UI (User Interface) i UX (User Experience)
  • zawierająca grafiki, wykresy, animacje itd.
  • oparta na sprawdzonych i aktualnych źródłach
  • bogata w nagłówki tytułowe H1-H6
  • naturalna i czytelna
  • nasycona frazami – istotnymi hasłami, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę.

2. Pozycjonowanie i optymalizacja tagów tytułowych i meta description

Kolejnym niezwykle ważnym aspektem jest pozycjonowanie i optymalizacja tagów tytułowych (nagłówków) oraz meta description (opisów). Są to pozycje na stronie wyszukiwania, które widzisz po wpisaniu interesującego Cię tematu w wyszukiwarce. Często jest to pierwsze zetknięcie użytkownika z Twoją stroną, a więc ten tytuł i krótki opis (max. 155-160 znaków) są niezwykle ważne. Odpowiednio sformułowane i zoptymalizowane sprawią, że pozycje Twojego sklepu wzrosną, a dzięki temu zyskasz nowych klientów. Warto użyć fraz, ale nie nadużyć ich – całość powinna pozostać maksymalnie naturalna.

W praktyce…

  • Jeżeli zapytanie użytkownika w wyszukiwarce będzie pokrywało się z meta opisem, zostanie pogrubione. Im więcej się pokryje, tym wyżej pokaże się Twoja strona. Pamiętaj więc o używaniu dobrze przemyślanych fraz. Najlepiej stworzyć odpowiednie reguły generowania tytułów dla stron kategorii, podkategorii i produktów.
  • Wygląd i treść wyników z pewnością wpłynie na to, czy użytkownik kliknie w link czy nie
  • W przypadku niedopasowania treści zapytania użytkownika do meta opisu, mogą być wyświetlone teksty ze strony internetowej pokrywające się z zapytaniem
  • Jeśli nagłówek będzie zbyt krótki, Google może automatycznie dodać nazwę firmy lub domeny
  • Jeśli nie będzie w ogóle opisu, może pokazać się mało atrakcyjna treść, np. nawigacja okruszkowa, co będzie wyglądało w następujący sposób: Strona główna > prasa > marketing > jak napisać artykuł o marketingu
  • Wyróżniające się opisy mają większą klikalność. Liczą się frazy, ale i kreatywność
  • Nie przekraczaj długości 60 znaków dla nagłówka i 160 znaków dla opisu. Zbyt długie zostaną automatycznie skrócone.

3. Mapa witryny

Mapa witryny to narzędzie stworzone dla robotów Google, i właściwie tylko dla nich. Można ją porównać do spisu treści w książce – dzięki niej roboty, które odwiedzają i analizują strukturę strony mogą uzyskać wszystkie potrzebne adresy URL obecne w obrębie danej domeny internetowej. Jaką więc korzyść odniesiesz dzięki poprawnie skonfigurowanej mapie witryny? Mówiąc ogólnie, poprawią się statystyki indeksacji, co przełoży się między innymi na wyższe pozycjonowanie w internecie.

Czy mapa witryny zawsze ma bardzo duże znaczenie? Nie zawsze. W przypadku mniejszych stron firmowych, gdzie podstron jest niewiele, mapa może być prosta i jej ranga nie jest zbyt wysoka. Jeśli jednak Twoim celem jest pozycjonowanie sklepu internetowego, mapa witryny jest bardzo ważna. Mimo wszystko, niezależnie od wielkości strony, warto zrobić to dobrze.

Czyli… Zadbaj o następujące rzeczy:

  • Zaktualizuj adresy znajdujące się w mapie strony. Wszelkie błędy 404 i przekierowania sprawią, że strona mocno straci na wartości z punktu widzenia robotów Google.
  • W adresach URL nie stosuj: znaków specjalnych, polskich liter, wielkich liter. Jest to spowodowane systemem kodowania UTF-8, który wyklucza powyższe znaki i w konsekwencji roboty mogą błędnie interpretować taki kod. Ostatecznie strona może być nie zaindeksowana.
  • Ogranicz wielkość pliku. Mapa witryny może zawierać maksymalnie 50000 adresów URL, a jej rozmiar nie może przekroczyć 50MB. Oczywiście może się zdarzyć, że sytuacja będzie wymagała większego rozmiaru pliku lub większej ilości adresów. W takim wypadku wystarczy utworzyć indeks mapy (listę ze wskazówkami lokalizacyjnymi dotyczącymi wszystkich plików sitemap.xml w obrębie domeny), czyli po prostu podzielić ją na mniejsze części.
  • Masz stronę w różnych wersjach językowych? Uwzględnij to w mapie witryny i umieść w pliku adresy do wszystkich tłumaczeń. W tym celu w pliku sitemap.xml umieść URL do każdej wersji językowej i oznacz je przy pomocy atrybutu hreflang.
  • Dokładnie przepisuj adresy URL. Nie może być nawet drobnych nieścisłości.

Przykład:

adres witryny: https://www.przykladstrony.pl
zapis na mapie witryny: https://przykladstrony.pl

Błędem jest brak fragmentu “www” w zapisie na mapie witryny.

Google w swoich poradnikach dla web-deweloperów dokładnie określa, jakie są wymogi poprawnie skonfigurowanej mapy strony. Link do oficjalnej strony ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi mapy, zawierający wszystkie reguły i zasady związane z poprawnym tworzeniem plików sitemap znajduje się tu.

Pamiętaj żeby powiadomić Google gdy stworzysz lub zmodyfikujesz mapę. W tym celu logujesz się do panelu na stronie Google Webmaster Tools.

Musisz jedynie posiadać ogólne konto Google, nie musisz na nowo się rejestrować. Dodajesz witrynę, sprawnie przechodzisz proces weryfikacji i już. Potem poprzez panel możesz na bieżąco śledzić proces zaindeksowanych podstron Twojego serwisu.

Dodatkowe dwie uwagi:

  • Nie powinno się dodawać do mapy witryny adresu logowania, rejestracji, tagów, podstrony polityki prywatności i regulaminu.
  • Mapa głównie wpływa na to, że roboty Google poprawnie zaindeksują podstrony serwisu, a Ty możesz dodać priorytety, częstotliwość aktualizacji, sprawdzić daty aktualizacji czy też dodać adresy grafik, które dodatkowo poprawią widoczność witryny w Google Grafika.

4. Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne to ważny element optymalizacyjny, który wpływa zarówno na użytkowników, jak i roboty Google. Oznacza to, że dzięki poprawnie skonfigurowanej sieci linków wewnętrznych możesz wypozycjonować stronę oraz ułatwić potencjalnym klientom nawigację, a co za tym idzie – zakup Twoich produktów. Dlatego każdy właściciel strony powinien zdawać sobie sprawę z wagi tej czynności i skrupulatnie optymalizować linki wewnętrzne.

Za pomocą linków wewnętrznych można przemieszczać się po stronie. Optymalne ustawienie całej mapy linków wcale łatwe nie jest, szczególnie w przypadku większych sklepów internetowych.

Korzyści z poprawnego wdrożenia linkowania wewnętrznego:

  • Poprawia użyteczność serwisu – użytkownik wie gdzie się znajduje i intuicyjnie przemieszcza się z punktu A do B
  • Wpływa to na redukcję odrzuceń, czyli prawdopodobieństwo konwersji (zakupu) zwiększa się
  • Poprawia pozycjonowanie dzięki wiązaniu ze sobą słów kluczowych i podstron, wskazując wyszukiwarce jej tematykę

Na początku rozpisz strukturę Twojej strony internetowej, tak jak na zamieszczonym poniżej obrazku. Pozwoli Ci to dostrzec zależności pomiędzy podstronami i w razie potrzeby stworzyć połączenie. Celem jest zintegrowanie wszystkich podstron w taki sposób, aby użytkownik mógł łatwo dostać się tam gdzie chce, jak i roboty Google mogły bez przeszkód zaindeksować całą stronę.

5. Frazy pozycjonowanie

Słowa mają bardzo duże znaczenie, a szczególnie w pozycjonowaniu stron. Użytkownik trafi na Twoją witrynę w momencie, gdy wpisze w wyszukiwarce taką frazę, którą Ty wcześniej uwzględniłeś i wpisałeś w treści strony.

Przykład:

Pan Jakub chce kupić sobie nowego laptopa do pracy i decyduje się, że zrobi to przez internet. Wpisuje w wyszukiwarkę Google “laptop do pracy sklep”. Jeżeli sprzedajesz laptopy i przewidziałeś, że klient może użyć takiego właśnie hasła, Twoja strona pojawi się na górze wyników wyszukiwania. Szansa, że kupi u Ciebie zwiększa się wielokrotnie. Jeśli nie zadbałeś o tę frazę, Twój sklep może w ogóle nie pokazać się Panu Jakubowi na liście wyszukiwania.

Frazy (w reklamie nieorganicznej Google Ads nazywane słowami kluczowymi) to hasła, które wpisywane są do wyszukiwarki w celu odnalezienia konkretnej informacji, produktów lub usług. Dzielą się na frazy informujące i frazy sprzedające lub reklamujące. Frazy informujące to takie, które nie są związane z biznesem, np. ludność Niemiec, długość życia Orki, czy jak zrobić salto. Frazy sprzedające lub reklamujące mają związek z biznesem i dzielą się na: brandowe (nazwa firmy lub produktu, np. Apple, Mercedes, czy Lego) ogóle (jedno i dwuwyrazowe, np. łyżka, zegarek, czy spinacz biurowy) oraz frazy long tail (wielowyrazowe, bardziej sprecyzowane, np. pasek męski skórzany Gdańsk).

Jak dobierać frazy?

  1. Określ swój profil, czyli zapisz czym zajmuje się Twoja firma, jakie są oferowane przez Ciebie produkty i usługi, a także kim są Twoi klienci. To podstawa, dzięki której będziesz wiedział od czego zacząć.
  2. Skorzystaj z przydatnych narzędzi, które pomogą Ci w znalezieniu odpowiednich fraz.

Przydatne narzędzia:

Prostym i wiarygodnym źródłem informacji jest… wyszukiwarka Google. Wpisując frazę do wyszukiwarki, Google podpowie Ci żebyś poszukał interesującej Cię informacji również pod innymi hasłami. Podpowiedź dostaniesz w dwóch miejscach: pod listą wyników wyszukiwania i w polu służącym do wpisywania frazy.

Warto też skorzystać z innych narzędzi takich jak: Ubersuggest, Keywordtool, GoogleAdWords Planer Słów Kluczowych.

A co z konkurencją?

Większa bądź mniejsza, konkurencja w 99% przypadków istnieje i będzie walczyć o swoją pozycję. O czym pamiętać?

  • Przeanalizuj branżę,
  • Określ liczbę konkurencji,
  • Zoptymalizuj pod kątem SEO witryn konkurencji,
  • Sprawdź jakość i ilość linków przekierowujących do konkurencji.
5/5 - 1 głosów

Autor: Premiumads

Jak oceniasz mój artykuł?

5/5 - 1 głosów

Spójrz w oczy naszej ofercie marketingowej… To nie zobowiązuje.

Zobacz dokładnie, co możemy dla Ciebie zrobić, ile za to zapłacisz i dlaczego Twoi konkurenci mają poważne kłopoty.

Wypełnij formularz, aby dowiedzieć się więcej.

“Po najlepszym marketingu nie widać, że jest marketingiem.”

Tom Fishburne

    Maciej Wiśniewski

    właściciel Premiumads